חיסון כלבים - המדריך המלא

המטרה של חיסון היא לעודד את הגוף לייצר נוגדנים נגד מחלות, באמצעות יצירת הדמיה של מחלה. בשביל לדמות את המחלה ולהשיג את המטרה, מחדירים לגוף חיידקים וסוגים שונים של וירוסים מוחלשים או מומתים. לאחר מכן, הגוף מזהה את הווירוסים כפולשים ובונה נוגדנים שיעזרו לו במידת הצורך בעתיד

המשמעות של חיסון היא אף פעם לא מניעה מלאה של המחלה, אך לעיתים הוא אכן מצליח לעשות את זה ולכל הפחות לעזור למערכת החיסון הטבעית לפתח מענה נוגדני למה שגרם למחלה. עד כאן גם אין הבדל בין חיסון כלבים וחיסון בני אדם, אבל מפה והלאה כבר צריך לשים לב לכמה שינויים.

מה מאפיין חיסון לכלבים והאם חובה לעשות אותו?

רוב החיסונים עוברים באופן טבעי לכלבים דרך האם, על בסיס נוגדנים שמגיעים מהשליה ובהמשך דרך חלב בהנקה. אז מצד אחד, חשוב מאוד לחסן את האימהות כדי להקנות עמידות מולדת לגורים. מצד שני, יש להמשיך ולתת את החיסונים כדי למנוע תחלואה קשה בעתיד.

בכל מקרה, החיסון היחיד לכלבים שמחויב על פי חוק בישראל הוא כלבת. החוק חל על כלבים בלבד מגיל 4 חודשים והוא ניתן אחת לשנה. לשם השוואה, החיסון הכי נפוץ הוא משושה – כי הוא כולל 6 פתוגנים (מחוללי המחלה) ובהם פטיטיס, כלבלבת, פרבו, פרא אינפלואנזה, לפטופירוזיס ועכברת.

חוץ מזה, יש גם אפשרות לקבל חיסון נגד שעלת וטיפול כנגד תולעת הפארק. ההבדל הוא שהטיפול נגד תולעת הפארק הוא אינו חיסון, אלא טיפול רטרואקטיבי למקרים ונעשתה הדבקה. עם זאת, לא צריך לחכות להדבקה על מנת לבצע אותו ונהוג לתאם אותו 3 פעמים בשנה.

כך תדעו מתי ואיך לחסן את הכלב

הנה עוד כמה פרטים שמרכיבים את התחום של חיסון לכלבים בישראל ובמדינות מערביות נוספות ברחבי העולם:

א. גיל תחילת החיסון – מומלץ להתחיל לחסן כלבים כאשר הם עוד גורים, כאשר את החיסון הראשון מקבלים בגיל 6 שבועות, את השני בגיל 8 שבועות ואת השלישי בגיל 12 שבועות.

ב. בריאות ונטילת אנטיביוטיקה – המלצה אחרת ולא פחות חשובה היא לוודא עוד טרם החיסון שהכלב בריא ואינו נוטל תרופות, בעיקר אנטיביוטיקה. במידה וכן, יש להמתין 7-10 ימים לפני החיסון. אחרת, התרופות עלולות לפגוע ביעילות של החיסון ולנטרל אותו.

ג. תדירות החיסון – למעט חיסון כלבת שהוא כאמור ניתן אחת לשנה על פי החוק, את שאר החיסונים לא חייבים לעשות בתדירות קבועה. עם זאת, ההמלצה היא כן להגיע אחת לשנה ולהשלים את החיסונים כדי למנוע את הצורך בבדיקה סרולוגית יקרה.

לסיכום, חיסון הוא חלק בלתי נפרד מגידול בעלי חיים, חיות מחמד ובעיקר כלבים. בגלל שכיום יש מספיק מידע אמין, אפשר לחסן את הכלב על פי החוק ובביטחון.